Gelderlandi Porsche spetsialistid
Porsche 911 traditsiooniline kuju pole viiekümne aastaga peaaegu üldse muutunud. Saksamaalt Stuttgartist Zuffenhausenist pärit ajaloolised võidusõiduautod kuuluvad klassikaliste autode asjatundjate lemmikute hulka. Üks sellistest seisab juba poolteist aastat Hollandis Heterenis, kus seda Spies Heckeri vahenditega taastatakse.
Vahel nii juhtub – omanik tegi oma 1970ndatest pärit Porsche 911 Targaga avarii ning tõi selle töökotta. Esialgu arvati, et parandada tuleb ainult esiosa. Peagi selgus aga, et kahju on hoopis suurem ning enamik vigu ei tulene sugugi avariist, vaid auto vanast east. Seetõttu otsustas omanik, et klassikaline auto tuleb täielikult taastada. Käesolevat nii-öelda F-mudelit (vorm, mille järgi 911 mudeleid ehitati kuni 1973. aastani) hakatigi algupärasesse seisukorda ennistama.
1970ndatest pärit Porsche 911 Targa-mudelit ennistatakse algupärasesse seisukorda.
Tavaline taastustööde puhul – 45-aastase klassikalise auto vead ilmnesid osalt alles siis, kui mehaanikud olid tööga juba pihta hakanud.
Omanik tegi õige otsuse, kui tõi sõiduki Gelderlandi Porsche Centrumi töökotta, sest seal spetsialiseerutakse vanade Porschede parandamisele ja taastamisele. Kahe aasta eest avas ettevõte Arnheimi lähedal Heterenis maailma esimese klassikaliste Porschede keskuse Porsche Classic Centre, millel on eraldi väljapanekute ruum ja värvimistöökoda.
Töökoja meeskond tunneb vanu 911 mudeleid hästi. Nad teavad ka, et taastustööle kuluvat aega on väga raske ennustada. „On vigu, mis ilmnevad alles siis, kui masinaga on tööd juba alustatud,“ selgitab müügijärgse toe osakonna juhataja Freek Janssen, kes tunnistab kõhklematult, et esialgne tähtaeg on ammu ületatud. „Vahepeal on tehtud väga palju tehnilisi töid. Me pole auto interjöörini veel jõudnudki.“ Hetereni meeskonnale ei meeldi ka ülepea kiirustada. „Lõpuks loeb ju tulemus.“
Meeskond on suure hulga osasid ümber teinud ja kohandanud.
Targa-mudeli värvimistööd on juba tehtud. Auto välimust värskendati värviga Minerva Blue, mis on 1976. aasta Porsche kataloogist valitud elegantne metalne toon. Värvimistöökoda kasutab Spies Heckeri tooteid – enne värvimist töödeldi auto kere tugevalt roostekindlate vahenditega Permafleet® EP Primer Surfacer 4400 ja Permasolid® HS Premium Surfacer 5310. Aluskihina kasutati Permahyd 280 sarja vesivärvi ning viimistlemiseks kõrgläikega Permasolid HS 8034 lakki.
Enamik tehnilisi töid on tehtud. Jäänud on veel lakkimine ja interjöör.
Freek Janssen võtab töö kokku: „Üldiselt on auto ennistamisele siiani kulunud tubli 2000 tundi.“ Mõnd originaalset varuosa pole enam võimalik saada, mistõttu pidid Gelderlandi Porsche esinduse mehaanikud muu lahenduse välja mõtlema. „Meeskond on suure hulga osasid ümber teinud ja kohandanud,“ selgitab Freek Janssen. „See on väga suur töö – kuid samas, just sellise meisterlikkuse pärast ongi meie ettevõte oma valdkonnas parim.“
Vormel 1 meeskond MERCEDES AMG PETRONAS Formula One™ Team toetub autode välimuse viimistlemisel Spies Heckerile
MERCEDES AMG PETRONAS, Inglismaal Brackley's asuv valitsev konstruktorite karikasarja meister, suhtub oma võidusõiduautodel ja meeskonna veoautodel kasutatavasse Spies Heckeri värvi kirglikult.
„Võidusõiduautode hea väljanägemine võistlusrajal ja meie sponsorite logode selge nähtavus on olulised. Ent meie jaoks on eriti oluline värvi kaal, selle pealekandmise kiirus ja võimalus tervet värvisüsteemi samade suurepäraste tulemustega ikka ja jälle kasutada – kogu hooaja vältel, hooajast hooaega. Spies Hecker suudab seda meile pakkuda,“ ütleb Andrew Moody, meeskonna MERCEDES AMG PETRONAS värvi- ja graafikaosakonna juht.
Sel hooajal, mille raames toimub kaheksa kuu jooksul 21 Grand Prix’d, on automudelil W07 lisaks uutele välistele keredetailidele ja tiibadele uus disain selgelt äratuntavates 2015. aasta värvitoonides. 2016. aasta võidusõiduautol on kaheksa värvi, millest ükski pole kaubandusest ostetav: kolm tooni rohelist ja viis tooni Stirling Silveri nimelist põhivärvi, mis on nime saanud 1955. aastal Mercedese ridades sõitnud Stirling Mossi järgi.
Tuhanded tunnid ja tuhanded detailid
Selline peen värvilahendus autol esitab Moodyle ja tema meeskonnale tõsise väljakutse. „Võidusõiduauto värvimiseks kulub umbes 150 tundi, ninale ja tagumisele tiivale kulub mõlemale ligikaudu 12 tundi,“ sõnab Moody.
Selle hooaja vältel värvivad nad sõna otseses mõttes tuhandeid paneele ja komponente, mõnikord lausa 150 ühes nädalas. „Pealekandmise kiirus ja usaldusväärsus on äärmiselt olulised; kuna aega on vähe, siis peab kõik olema täiuslik,“ ütleb ta.
Viimistlemine
Iga detaili puhul, eriti aerodünaamiliselt tundlikud detailid, tuleb tohutut tähelepanu pöörata üksikasjadele. Võidusõiduauto alusmaterjalid erinevad sõltuvalt sellest, kas nad on olemuselt struktuursed või kosmeetilised, ja see mõjutab konkreetse detaili värvimise viisi ning selle kuivatamistsüklit. Ent detailist või alusmaterjalist sõltumata on kaks asja alati kindlad.
„Meie jaoks taandub kõik kaalule ja aerodünaamikale. Näiteks süsinikkiuga võib lugu olla keerukas, sest see võib olla poorne. Nii et meil tuleb kena viimistlus saavutada minimaalse värvikaaluga. Aerodünaamilise detaili aktsepteeritav tolerants võib olla 0,3 mm, mis enamiku taasviimistlejate jaoks on tibatilluke. Visuaalselt võib seda värvikambris olla raske kindlaks määrata, nii et meil on niinimetatud „vajadusel viimistle“ reegel,“ selgitab Moody.
Värvi- ja graafikaosakonna meeskond kasutab võidusõiduautodel erinevaid Spies Heckeri tooteid, mida kõiki saab igapäevasel kasutada ka autoremonditöökodades. Sageli alustab meeskond happekrundiga Priomat® Wash Primer 4075. Seejärel kasutatakse kruntvärvi Permasolid® HS Vario Primer Surfacer 5340 või krunti Permasolid® HS Performance Surfacer 5320, ning seejärel kantakse peale alusvärv Permahyd® Hi-TEC Base Coat 480.
Moody ütleb: „Detailid viimistletakse ühega kahest Spies Heckeri kattelakist. Kattelakk Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650 on äärmiselt usaldusväärne ja me kasutame seda paljudel detailidel. Ent detailide puhul, mille peame kiiresti valmis saama ja kuivatama, usaldame uut kattelakki Permasolid® HS Speed Clear Coat 8800. See on fantastiline suure kuivaine sisaldusega läbipaistev pinnakattevahend, mis on väga-väga kiire.“
80% sponsorite logodest, sealhulgas ikooniline Mercedes-Benzi täht nina eesotsal, kantakse aerograafiga värvile, et tagada võidusõiduautode parim võimalik aerodünaamilisus.
„Kuulsa tähe aerograafiga masinale kandmine on fantastiliselt loominguline oskus, ent meil on vaja korratavust, järjepidevust ja täpsust. Tähe pealekandmisele kulub peaaegu tund ja protsessis on 30 erinevat sammu, kuid ainult neli värvi: sinine, pruun, valge ja must.“
Töö ei lakka pärast võidusõitu
Iga võidusõidu järel monteerib ehitusosakond autod lahti ja üksikud detailid saadetakse siis Moody meeskonnale värvimistöökotta. Detaile kontrollitakse hoolikalt ja värvitakse siis tavaliselt üle.
Terve auto pärast iga võidusõitu üle värvida võib tunduda üsna ülemäärane, kuid nagu Moody seletab, on selleks kaalukad põhjused. „Mõelge kvalifikatsiooni- või võistlussõitudele paikades nagu Abu Dhabi või Bahrein, kus õhus on palju liiva. Arvestades autode sõidukiirust, võib värv pärast mõnda aega võistlusrajal näha välja, justkui oleks seda liivapritsiga töödeldud. Või kui tükk kruusa tabab meie autot, võib see kerest tüki välja lüüa või tekitada värvikihile auke ja sälkusid, mis loomulikult häirivad aerodünaamika toimimist. Seega, kordan taas kui oluline viimistlus aerodünaamika seisukohast, isegi pärast võidusõitu.“
Mitte ainult võidusõiduautod
Spies Heckeri värvid pole siiski ainult võidusõiduautode jaoks. Umbes iga kahe aasta tagant värvitakse Spies Heckeri värvidega üle kaheksa meeskonnale kuuluvat veoautot. Ja Moody meeskond värvib sadu või isegi tuhandeid garaaži- ja promotahvleid, samuti kõike rajakärudest ja veepudelitest kuni sõiduinseneri töökohani boksis.
Joachim Hinz, Spies Heckeri tootejuht Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika suunal ütleb: „Meil on Andrew Moody ja tema meeskonnaga pikaajaline töösuhe, nii et me mõistame survet, mille all nad on, ja omakorda nõudmist, et meie tooted töötaksid – päevast päeva, hooajast hooaega. Oleme väga uhked, et suudame neile pakkuda soovitud tulemusi, nii et meeskond saab võidusõidurajal tulemusi teha.“
Spies Hecker katab imepäraseid süsinikkiust skulptuure
Kombineerides kunstilist vilumust laialdaste inseneriteadmistega, toetub kunstnik Alastair Gibson oma 15-aastasele kogemusele vormel 1 sarjas, et luua süsinikkiust skulptuure, mis on kõik laitmatult Spies Heckeri vahenditega viimistletud.
Esmapilgul pole kaladel ja vormel 1 võidusõiduautodel palju ühist. Ent Inglismaal Northamptonshire’is Brackley’s asuva teedrajava süsinikkiudu materjalina kasutava skulptori Alastair Gibsoni arvates on neil üsna mitu sarnasusi.
„Vormel 1 sarja autodel ja haidel on väga selge telgjoon, mõlemad on kaunilt sümmeetrilised, ja mõistagi on võidusõiduautod äärmiselt aerodünaamilised ning haid täiesti hüdrodünaamilised – põhimõtteliselt aerodünaamilised, ent vees –,“ ütleb Gibson, selgitades, miks põhineb nii suur hulk tema skulptuuridest kaladel ja vee-elul.
Motosport veres
Ehkki Gibson on süsinikkiust skulptuuride vallas ennast kaheksa aasta jooksul alates täiskohaga kunstnikuks hakkamisest novaatorina tõestanud, on tema karjäär suures osas seotud motospordiga. Pärast seitset aastat vormelite madalamates klassides veetis ta 15 aastat vormel 1 sarjas, töötades esmalt Benetton F1 meeskonna juhtivmehaanikuna ja siis meeskondades BAR ja Honda Grand Prix nende võidusõidutiimide vanemmehaanikuna. Ent kunstiline loomingulisus oli tal veres.
„Mul oli nii palju ideid. Hakkasin väljapraagitud süsinikkiufragmentide ja autodelt saadud juppidega jändama, sest see materjal oli käepärast. Mõistsin, et suudan valmistada kauneid esemeid, ent ma polnud kindel, kas huvi nende ostmiseks leiduks,“ ütleb Gibson.
Avastanud seisakuhetkeil võidusõitude vahel ja järel ning hooajavälisel ajal oma tõelise kire, tegi Gibson 2008. aastal otsuse hakata täiskohaga süsinikkiudu kasutavaks kunstnikuks.
Skulptuuride loomise protsess on pikk. Esmalt lõikab Gibson balsapuusse 1 : 1 suhtega šablooni, seejärel skaneerib selle ning kasutab raalprojekteerimistarkvara, et panna paika detailide (nt silmade, lõpuste või uimede) paigutus. Järgmine etapp on süsinikkiust valuvormid, mille arv sõltub skulptuurist. Sellele järgneb oskusi ja aega nõudev lamineerimise protsess – õhukeste süsinikkiudlehtede hoolikas asetamine valuvormidesse.
Gibson selgitab: „See on protsessis äärmiselt keeruline etapp, sest enamiku minu skulptuuride puhul paistab süsinikkiu struktuur Spies Heckeri kattelakist läbi, nii et see tuleb õigesti valuvormi saada. Ja tuleb veenduda, et süsinikkiu ja valuvormi vahele pole midagi jäänud. Isegi üksik juuksekarv võib selles faasis skulptuuri täiesti ära rikkuda. See pole nagu pronksiga töötamine, kus on võimalik see üles sulatada ja uuesti alustada; süsinikkiu puhul on nii, et kui midagi valesti läheb, visatakse see lihtsalt prügikasti, mis on üsna kulukas.“
Süsinikkiuga kaetud valuvormid läbivad survetöötlusprotsessi, mida kutsutakse „massi eemaldamiseks“ (ingl de-bulking), misjärel paigutatakse need autoklaavi, et luua skulptuurist lõplik, täiuslik lõige. Mõned skulptuurid koosnevad ainult kahest poolest, teised jällegi kokku üheksast komponendist, näiteks kolmemeetrine teos „Aero Manta“ („Aerorai“).
Õige kunstiline kattekiht
„Kogu aeg, mis selle hetkeni juppide kallal töötamiseks kulub – ja see võib olla kuni neli nädalat – läheks raisku, kui me ei suudaks teha oivalist viimistlust, et demonstreerida süsinikkiu struktuuri,“ ütleb Gibson.
Tänu Gibsoni pikale karjäärile vormel 1 sarjas tunneb ta MERCEDES AMG PETRONAS värvi- ja graafikaosakonna juhti Andrew Moody’t ja tema tiimi. Kui skulptuurid on kord kokku pandud, transpordib Gibson need MERCEDES AMG PETERONAS-e värvitöökotta Brackley’s, kus need kaetakse Spies Heckeri värviga, nagu tehakse MERCEDES AMG PETRONAS-e võidusõiduautode ja meeskonna veoautodega.
Moody ütleb: „Kasutame skulptuuridel alusvärvi Permahyd® Hi-TEC Base Coat 480, kui on vaja värvi, ja kattelakki Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650, mis tekitab suurepärase sileda läike, andes skulptuuridele parima võimaliku välimuse. Minu meeskonna jaoks on huvitav värvida midagi nii täiesti teistsugust. Nad naudivad seda ülesannet, kuigi see võib olla aeganõudev. Meetrilaiuse teose „J-Manta“ värvimiseks kulus umbes 25 tundi ja ühele teosele „Racing Piranha“ („Võidusõidupiraaja“) seeriast kulus algusest lõpuni ligi 10 tundi.“
Veendumaks Gibsoni ideede teostatavuses, arutlevad Gibson ja Moody esialgses ideefaasis sageli värvide ja efekti üle. Kui Gibson soovib, et Moody leiaks konkreetsele värvile paarilise, tugineb meeskond Spies Heckeri spektrofotomeetrile ColorDialog.
Nutikad kattekihid süsinikkiule
Ent süsinikkiust skulptuurid on Spies Heckeri ja tootemargi taga oleva maailma juhtivate vedelate ja pulbervärvide tootjate hulka kuuluva ettevõtte Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA) jaoks pigem erand kui reegel. Kuna autotootjad üritavad sõidukeid kergemaks teha, et heitmeid ja kütusekulu vähendada, on nad standardset terast asendamas komposiitmaterjalide, näiteks süsinikkiuga. Axalta rakendab oma 150 aasta pikkust kogemust kattevahendite vallas, eriti tehnoloogiat, mis seisab ettevõte algupärase toodanguna valminud kattevahendite ja taasviimistlusvärvide brändide taga, mille hulgas on Spies Hecker, et arendada praktilisi ja toimivaid kattesüsteeme autotootjatele, mis kasutavad süsinikkiudu ja teisi kergekaalulisi alusmaterjale.
Joachim Hinz, Spies Heckeri tootejuht Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika suunal ütleb: „Näha Spies Heckerit kasutatuna nõnda loominguliste ja kunstiliste kunstiteoste peal on suurepärane. Me teame, et meie taasviimistlusvärv annab sõidu- ja kaubaautodele fantastilise viimistluse, aga nüüd saame ka öelda, et see sobib süsinikkiust vasarhaile ja piraajale! Meil on au olla osa Alastairi teekonnast.“
Värvitud skulptuurid saadetakse tagasi Gibsoni stuudiosse, kus lisatakse ülejäänud detailid alatest roostevabast terasest uimedest, mis fotosöövitatakse, poleeritud vismutisulamist teiste osadeni. Viimaste alla kuuluvad näiteks skulptuuri „Carbon King“ („Süsinikukuningas“) hambad.
Ent Gibsoni teoste ainulaadseim aspekt on see, et need sisaldavad vormel 1 sarjast pärit detaile, millest igaühel on toote- ja osanumber, mis on seostatavad konkreetse auto ja võidusõiduga. Need detailid moodustavad teose „Racing Piranha“ („Võidusõidupiraaja“) silmad, teose „C-horse“ („C-hobune“) nina ja raisid kujutavate teoste seljal olevad lõpused. Paljude teoste alused on valmistatud FIA sarjades sõitvate autode perma-glass-tehnoloogiaga põhjaalustest laudadest.
Boksirajalt Park Lane’i tänavale ja kaugemalegi
Gibsoni edu on aina kasvanud, skulptuure on seejuures ostnud kollektsionäärid tervest maailmast. Väikest kollektsiooni eksponeerib ta Dorchester Groupi hotellis 45 Park Lane Londoni kesklinnas. Kollektsiooni kuulub suur „Aero Manta“ ("Aerorai"), mida eksponeeritakse kuni 2016. aasta juulikuu lõpuni niinimetatud Dorchesteri saarel.
Gibson ütleb: „Saan inspiratsiooni väga paljudest asjadest mu ümber. Suhtun nende skulptuuride loomisse ja täiusliku viimistluse saavutamisse ülimalt kirglikult, nii et ma loodan, et seda on tunda, kui inimesed neid vaatavad.“
Lisateavet Alastair Gibsoni ja ettevõtte Carbon Art 45 kohta leiate veebisaidilt carbonart45.com. Külastage veebisaiti www.spieshecker.com või võtke ühendust kohaliku müügiesindajaga, et saada Spies Heckeri kohta lisateavet.
Taasviimistlemise näpunäiteid Peugeot’ tekstuurvärvidele
Olles läbi viinud mitmeid praktilisi katseid uue mati Peugeot' tekstuurvärvi taasviimistlemise tehnikate rakendamiseks, avaldab Spies Hecker üksikasjalikud taasviimistlusjuhised, mida saab alla laadida.
Nende ajakohastatud Spies Heckeri juhiste eesmärk on aidata taasviimistlejatel võimalik täpselt taastada Peugeot’ uute erivärvide Ice Silver ja Ice Grey matt tekstureeritud efekt.
„See märgatavalt kare värvikiht muudab välimust vastavalt valguse langemise nurgale ja vaatepunktile. Lisaks tekstureeritud efektile on taasviimistlejate jaoks samuti oluline tabada täpselt kattelaki läiget,“ ütleb Jevgeni Khmelev, Spies Heckeri koolitusjuht Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika suunal.
Täpsus segamisel ja pealekandmisel
Kattekihi matt tekstureeritud välimus eeldab segamise ja pealekandmise ajal täpsust, et saavutada originaalvärviga parim võimalik klappivus. Optimaalseid seguvahekordi ja pealekandmismeetodeid katsetati Spies Heckeri koolituskeskuses Saksamaal Kölnis ja taasviimistlejate tarvis pandi kokku üksikasjalikud värvisüsteemi juhised.
Üksikasjalikud juhised Peugeot’ uute mattide tekstuurvärvide kasutamiseks saate alla laadida, kui sisestate aadressil www.spieshecker.com/tds otsimisväljale sõna „Peugeot“.
Spies Heckeri 8800 lakk kuivab kiiresti – isegi äärmuslikes oludes.
Spies Heckeri uut kiirlakki Permasolid HS Speed Clear Coat 8800 saab tänu selle koostisesse kuuluvale täiendavale kõvendile kasutada kiireks ja tõhusaks viimistlemiseks isegi suvekuumuses.
„Kõrgete suvetemperatuuride tõttu võivad värvimaterjalid kasutamisel teistmoodi reageerida kui külmematel aastaaegadel,“ sõnas Jörg Sandner, Spies Heckeri koolitusjuht Saksamaal. Seetõttu peab lakil olema muutuva õhutemperatuuri ja niiskuse tõttu teine koostis.
Õige kõvendi igasuguse kliima jaoks
„Sellise ideaalse viimistluse saamiseks kandsime peale mitu erinevat kihti lakki. Värvimiseks kasutasime uut Spies Heckeri HI-TEC Performance System lahendust – selle abil saavutasime soovitud kvaliteedi. Ideaali teostamisel ei ole muud varianti kui kasutada ainult parimaid materjale ja meistreid iga detaili jaoks“, rõhutab Sichler.
Speed Clear Coat – tõestatud toimega kiirlakk
Paljud maalrid kiidavad Permasolid HS Speed Clear Coat 8800 laki kiiret kuivamisaega ja seda isegi madalatel temperatuuridel. Tänu sellele säästavad töökojad energiat ning suurendavad värvikambri tootlikkust. „Võrreldes traditsiooniliste lakkidega, on Permasolid HS Speed Clear Coat 8800 kiirlakk kuni 80% ulatuses energiasäästlikum,“ ütles Sandner. Lisaboonusena võib seda kohe pärast kuivamist lihvida ja poleerida. Permasolid HS Speed Clear Coat 8800 on energiasäästlik, kiiresti kuivav lakk, mis sobib väga hästi nii Permahyd Hi-TEC 480 kui Permahyd 280/285 veepõhiste alusvärvidega.